Voorrang voor plaatselijke producenten, korte ketens en maximale transparantie. Met kernwaarden die overeenkomen, is het niet zo vreemd dat Ekoplaza en Färm elkaar gevonden hebben. Uit de missies van beide biologische pioniers blijkt duidelijk: de neuzen staan dezelfde kant op. Vorig jaar besloten Ekoplaza en Färm dan ook de krachten te bundelen, een fusie was een feit. Alle mooie en ruime vestigingen boordevol biologische producten die je van beide winkels gewend bent, zijn gewoon blijven bestaan. Iedere winkel heeft namelijk zijn eigen kracht. En dat moet behouden blijven, vindt ook Els Lammertyn, die verantwoordelijk is voor Ekoplaza België. “De samenwerking tussen Färm en Ekoplaza in België is heel tof. Ieder label heeft een eigen DNA. We zijn ervan overtuigd dat de krachtenbundeling vruchten zal afwerpen. Onze waarden en filosofieën liggen zó
dicht bij elkaar, dat zit in de kern gewoon goed. Samen kunnen we meer mensen bereiken en ons nog meer onderscheiden op de markt.” Toch lopen ze in de praktijk ook weleens tegen situaties aan waar ze van tevoren niet bij stil hadden gestaan. Christiane Frans is verantwoordelijk voor Färm België en komt uit het Franstalige deel van het land, ze vult aan: “Het was soms ook even wennen hoor, twee talen en twee culturen. Die moet je goed samenbrengen, eigenlijk een beetje twee landen in één land. Dat levert soms grappige situaties op die met de taal te maken hebben bijvoorbeeld. Gelukkig gaat het samenwerken heel goed. We focussen ons in eerste instantie op de integratie van de centrale processen. We moeten goed waakzaam zijn en respect hebben voor onze verschillen, maar toch zien we heel veel mogelijkheden. Het proces is alvast zeer verrijkend en leerrijk.”
Vers en lokaal
Een van de overduidelijke raakvlakken ligt in de kernwaarden rond groenten, fruit en aardappelen. Els vervolgt: “Het charter van groenten en fruit van Färm weerspiegelt de Ekoplazawaarden en willen we dan ook beter gaan communiceren naar onze Belgische klanten. Naar de toekomst willen we de Franstalige winkels Färm maken en de Nederlandstalige winkels worden Ekoplaza. Biostory werd ook omgevormd en staat sinds kort nu ook volledig onder Färm. Dat zijn mooie ontwikkelingen.”