Van biologische buurtwinkel in Amsterdam tot de grootste bioketen van de Benelux. Alleen door duurzame samenwerking en een sterke visie op bewust lekker eten kon Ekoplaza de afgelopen jaren groeien naar een keten van circa 70 winkels. Eerlijke samenwerking en duurzame ambitie lopen als een rode draad door ons verhaal.
1980 tot 2000 - Ontstaan van Udea
Het is 1980 als Gerard Does zijn winkel in Amsterdam opent. Op een eigentijdse manier weet de ondernemer een natuurvoedingswinkel neer te zetten die een groot publiek aanspreekt. Dit succes weet hij ook te vertalen naar ‘De Natuurwinkel’, een concept dat hij in 1997 weer doorverkoopt om zich te kunnen blijven focussen op biologische voeding. Tegen die tijd zijn er al tien natuurvoedingswinkels geopend. Wanneer zoon Erik naar Brabant verhuist, wordt de basis gelegd voor Udea door een samenwerking met Erik-Jan van den Brink, die mede-eigenaar is van Groente- en Fruitgroothandel Bick in Uden. Na een fusie van Bick en Van den Boogaard, een groothandel in koel- en diepvriesproducten, ontstaat in 1999 Udea. Udea is het moederbedrijf van het huidige Ekoplaza.
2001 tot 2009 – Ontstaan van Biosfeer
Vanaf 2003 is de basis solide genoeg om verder te bouwen aan uitbreiding van het aantal winkels. Dit gebeurt vanuit de visie dat biologisch eten voor iedereen bereikbaar moet zijn. Johan Middelaar, Operationeel Directeur en medeaandeelhouder, werkt samen met een groeiend team aan de verbetering en uitbreiding van de winkels. Hiervoor werkt men nauw samen met DoBriDo, een holding van de families Does en Van den Brink. In 2009 wordt door een groei van het aantal medeaandeelhouders en ondernemers de naam ‘Biosfeer’ doorgevoerd. Een naam als paraplu voor het groeiende winkelconcept.
2010 tot 2013 – Van Biosfeer naar Ekoplaza
De biologische tuin- en landbouw maakt een enorme groei door die parallel loopt aan het succes van Ekoplaza en Biosfeer. De winkels worden groter, er komen vestigingen bij en de vraag naar biologische producten blijft stijgen. In 2010 wordt Biosfeer partner van Ekoplaza door een samenwerking met Heleen en Jos Kamphuys. Zij namen met hulp van Gerard Does DIS Natuurtopper over en waren destijds samen de eerste franchisepartners van de Natuurwinkel. Hierna openden zij de eerste grote biosuper van Nederland in Bussum. Door dit initiatief ontstond het idee de biosuper uit te bouwen tot iets groters, zodat biologisch eten voor iedereen bereikbaar zou worden. Uit deze gedachte is Ekoplaza geboren, een formule die nu de grootste bioketen van de Benelux is. Na het overlijden van Jos Kamphuys begin 2011 wordt Udea volledig eigenaar van Ekoplaza. Zijn gedachtegoed, visie en ambitie blijven echter aanwezig bij de supermarktketen die biologisch eten voor iedereen bereikbaar maakte.
2014 tot 2015 - synergie tussen franchise- en filiaalwinkels
Ekoplaza groeit uit tot een winkelketen die jouw biologische leefstijl ondersteunt. Uit wetenschappelijk onderzoek onder ruim 4.000 klanten blijkt dat Ekoplaza-klanten significant gezonder zijn dan de gemiddelde Nederlander. In 2014 zijn alle aandelen van Biosfeer gekocht en is gewerkt aan de gewenste synergie tussen franchise- en filiaalwinkels en tussen de detail- en groothandel. Hierdoor zal de concurrentiekracht toenemen en komt de missie biologisch bereikbaar maken dichterbij. Eind november 2014 werd de Ekoplaza-conceptstore op de Stadhouderskade in Amsterdam geopend.
2016 - heden. Jouw biologische leefstijl
Ekoplaza blijft transformeren tot een eigentijdse keten van winkels die met beleving en kwaliteit het enige 100% biologische alternatief biedt voor de reguliere supermarkt. Het vergroten van het aantal Ekoplaza's voor een nog betere landelijke dekking is belangrijk, maar geen doel op zich. Ekoplaza zet ook in op de online omgeving en in mei 2016 werd een nieuwe webshop-/website gelanceerd. Een Ekoplaza App voor iPhone en Android volgt in 2017 evenals de biologische maaltijdbox. Daarmee biedt Ekoplaza als marktleider, de meest complete en biologische klantenreis waar de consument altijd terecht kan.
Powered by AdResults