Door in samenwerking met onze leverancier een juiste prijs af te spreken, werken we gezamenlijk met de keten aan een product zonder negatieve impact op het milieu. Hierbij kijken we naar de herkomst van de grondstoffen, de samenstelling van het product, maar ook de manier van verpakken en de duurzaamheid van onze leverancier. Het uitgangspunt van Ekoplaza is een product te leveren wat het milieu zo min mogelijk schaadt en juist kan bijdragen aan een betere natuur en gezondheid.
JUISTE PRIJS
Bij Ekoplaza gaan we niet op zoek naar de laagste prijs, omdat we weten welke negatieve gevolgen dit heeft. We kiezen voor een goede balans tussen prijs, kwaliteit en duurzaamheid en bepalen op basis hiervan het assortiment. Dankzij diverse modellen kan steeds beter inzichtelijk worden gemaakt wat de verborgen kosten voor ecologische aspecten zoals bodem, klimaat en water zijn. In veel producten worden deze kosten niet meegerekend, waardoor het product goedkoop lijkt. De kosten van deze negatieve impact worden echter nergens betaald en zorgen voor een uitputting van de bodem en de negatieve gevolgen voor het klimaat.
Met de kennis van deze modellen wil Ekoplaza binnen de keten kijken waar er negatieve gevolgen zijn voor het milieu en hier extra investeren. Wij geloven dat niemand wil bijdragen aan deze negatieve gevolgen en passen daarom ons assortiment daarop aan. Dit kan enkel door de juiste prijs te hanteren.
JUISTE GRONDSTOFFEN
De populariteit van een grondstof gaat vaak gepaard met risico’s voor de natuur. Er zijn diverse producten waar veel vraag naar is, waardoor er geïnvesteerd wordt in landbouwgrond. Helaas gaat de aanleg van landbouwgrond vaak hand in hand met grootschalige ontbossing.
Voor Ekoplaza is het van belang dat de grondstoffen geen negatieve impact hebben, wat betekent dat er ook geen recente ontbossing is geweest. Wij verkiezen ervoor grondstoffen te gebruiken die op reeds bestaande landbouwgrond afkomstig is. Voor hoge risico producten, zoals palmolie en soja kijken wij welke problemen er spelen. Dit doen we binnen de biologische branche, maar ook specifiek voor onze huismerkproducten. Wij verwachten vanuit de leverancier een duurzaamheidsbewijs en transparantie over de herkomst. Door deze twee aspecten controleren we of er op duurzame wijze gewerkt is, of het afkomstig is uit een land waar de problematiek speelt of juist van een hele andere origine is.
DE JUISTE PRIJS & GRONDSTOFFEN
Onze uitgangspunten.
GEEN BTW OP BIO
Een boodschappentas met biologische voeding lijkt misschien een paar euro’s duurder, maar eigenlijk klopt dat niet. Tijdens de campagne 0% BTW op biologische voeding die wij en nog meer dan 150 andere biologische speciaalzaken startte, leggen we uit waarom. Met de petitie ‘geen BTW op Bio’ willen wij en 80.000 burgers bij de Tweede Kamer aan de kaak stellen dat biologische voeding onterecht extra wordt belast en het kabinet ertoe bewegen de BTW op biologische voeding niet te verhogen. Helaas is dit niet gelukt, maar we hebben wel enkele mooie onderwerpen onder de aandacht gebracht.
DUURZAME BIOLOGISCHE PALMOLIE
Palm- en sojaolie zijn goedkope grondstoffen. Ze worden dan ook veelvuldig als ingrediënt gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie, ook in biologische producten. Helaas gaat de aanleg van gangbare plantages in tropische gebieden vaak hand in hand met grootschalige ontbossing. Jouw keuze maakt wel degelijk verschil. Poppe Braam, directeur van DO-IT, de handelsorganisatie waar Ekoplaza veel zaken mee doet, legt uit waarom je voor biologische producten zou moeten kiezen als de natuur je lief is.
SOJA ZONDER ONTBOSSING
Ook de toenemende teelt van soja zorgt dat leefgebieden van dieren in regenwouden worden bedreigd. Slechts een klein deel van de sojabonen is bestemd voor directe consumptie. De meeste sojabonen verdwijnen als eiwithoudend meel in veevoer en als olie in zeep, sauzen, snacks en biobrandstof. Bij DO-IT laten we de sojabonen telen, verhandelen èn verwerken. Wij voelen ons verantwoordelijk voor het terugdringen van de schade aan de natuur. Daarom heeft bij ons geen enkele sojaboon recente ontbossing als basis.
Powered by AdResults